• Werkwijze
  • Schooltijden
  • Schoolvakanties
  • Verlofregeling
  • Kanjertraining
  • Identiteit
  • Missie en visie
  • Schooljaarplan
  • Schoolgids
  • Team
  • Leerlingenraad
  • Leerlingzorg
    • De Intern begeleider
    • Ondersteuningsteam
    • Arrangement
    • Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland
    • Aangepast programma?
    • Meldcode en aandachtsfunctionaris
    • Motorisch Remedial Teaching
  • Kwaliteit
    • Oudertevredenheid
    • Leerlingtevredenheid
    • School op de kaart
    • Opbrengsten
    • Vervanging bij afwezigheid
  • Bestuur
  • Groep 1-2a
  • Groep 1-2b
  • Groep 3
  • Groep 3-4
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 6-7
  • Groep 7-8
  • Groep 8
  • Kappio BSO
  • Oudercommunicatie- Kwieb
  • Privacy (AVG)
    • Foto- en video opnames
    • Privacy beleid Sarkon
  • Informatie groep 1-2
  • Medezeggenschapsraad
  • Klachtenregeling
  • Schoolraad
  • School Maatschappelijk Werk
  • Lezen op de Sint Jan
    • LIST (Lezen IS Top)
    • Kopgroep Bibliotheken
  • IEP LVS
  • Rondleiding
  • Toelating

Informatie groep 1-2


Kringactiviteiten

Iets wat elke dag terugkomt zijn:

  • De weekkalender ( de datum, de dag, bijzondere gebeurtenissen).
  • Hulpjes: wie zit er vandaag naast de leerkracht en helpt met bekers uitdelen en mag als eerste kiezen uit de activiteiten die deze dag aan bod komen).
  • Iets waar de kinderen over willen vertellen zoals: belevenissen, uitjes, iets wat aansluit bij het thema of project.
  • Trefwoord, catechesemethode.
  • Verder:
  • Kleine en grote kring: Soms is een onderwerp specifiek voor jongste of oudste kinderen
  • Kringgesprekken (eigen belevenissen)
  • Leergesprekken (over een bepaald onderwerp om iets van te leren)
  • Verhalen
  • Boeken
  • Versjes
  • Rollenspel
  • Poppenkast
  • Taalspelletjes (rijmen, kleuren, begrippen) 


De kleuterklas is een taalklas!

Er wordt erg veel taal aangeboden, zowel door de leerkracht als door de kleuters zelf. Ze praten de hele dag door. Meestal zie je ook dat de taalontwikkeling met sprongen vooruit gaat.


Muzikale vorming

We maken bij muziek gebruik van “Muziek moet je doen”. Dit is een muziekmethode die we door de hele school heen gebruiken.
Daarnaast heeft leerkracht ook nog de gelegenheid om uit eigen repertoire te kiezen:
●    Liedjes
●    Instrumenten
●    Luisteren naar muziek
●    Dansen


Bewegingsonderwijs en buitenspel

We hebben de beschikking over een speellokaal. Hier maken we gebruik van voor onze gym-, spel-, dans- en dramalessen.
Bij de kleuters worden de lessen door de eigen leerkracht verzorgd. Vier keer in de week gymmen we in de speelzaal en een maal maken we gebruik van de grote gymzaal.
Naast het bewegingsonderwijs binnen, wordt er met de kleuters ook regelmatig buiten gespeeld.
Alle kleuters gymmen in een sportbroek/ shirt of gympakje. Het dragen van schoeisel is verplicht. Wilt u de schoenen voorzien van een naam?
Als u schoenen gaat aanschaffen denkt u dan aan schoenen met elastiek of klittenband.


Eten en drinken

Tussen 10.00 uur en 11.00 uur wordt er gegeten en gedronken.
U kunt uw kind een beker met melk of sap meegeven. Ook fruit of een koek (evergreen, sultana of iets dergelijks) lusten de kinderen graag. Op dinsdag en donderdag is het bij ons op school gruitdag, dan nemen alle kinderen een stukje fruit of groente mee.


Verjaardagen en traktaties

Jarig zijn is voor kleuters een spannende gebeurtenis. Sommige kinderen zijn hierdoor al weken van slag. Op school besteden wij er in de klas ook aandacht aan. Het kind staat die dag in het “zonnetje”. De verjaardag mag in de klas worden gevierd en u mag dit feestje natuurlijk met ons mee vieren. Graag van tevoren even overleggen welk tijdstip het best gelegen komt. Broertjes en zusjes die ook op school zitten mogen ook een traktatie.


Zelfredzaamheid

Wij hebben geconstateerd dat de overgang van bv. de peuterspeelzaal naar onze school eigenlijk wel groot is en wij meer verwachten van de zelfredzaamheid van uw kind.
Als kinderen bij ons op school komen verwachten wij dat uw kind:

  • Zelf naar de wc kan gaan en ook zijn/haar billen kan afvegen.
  • Zichzelf kan aan- en uitkleden, kleding kan omdraaien en schoenen kan aantrekken (de leerkracht helpt met moeilijke sluitingen en veters).
  • Zelf spullen kan pakken en ook opruimen.

Wilt u ook zorgen dat alles voorzien is van de naam van uw kind? Bekers, bakjes, gymschoenen, jas, sjaal, wanten, laarzen enz.
Mochten er onverhoopt spullen kwijt zijn dan staat er in de centrale hal een bak waar alle gevonden voorwerpen in gedaan worden. Uw kind neemt op eigen risico spullen/kleding mee naar school.

Nieuwe leerlingen

Vlak na de uitnodiging om te komen kijken bij ons op school, wordt u een intakeformulier toegestuurd. Door deze in te vullen krijgen we inzicht in de ontwikkeling van uw kind voordat het bij ons op school kwam. Door middel van een intake gesprek, dat zo’n twee tot vier weken nadat uw kind vier jaar is geworden plaatsvindt, wordt dit formulier nog even met u besproken.


Werken met materialen

Wij proberen tegemoet te komen aan de natuurlijke drang om te leren en streven naar betrokken spel. We werken daarbij vaak met thema’s.

Er zijn diverse hoeken aanwezig zoals:
●    Huishoek
●    Kleine en grote bouwhoek
●    Water/zandhoek
●    Schildershoek
●    Boeken/lees/schrijfhoek
●    Computerhoek
●    Timmerhoek
●    Themahoek
●    Materialen uit de kasten:

Er zijn open kasten zodat de kinderen zelf hun materialen kunnen pakken en opruimen.
●    Ontwikkelingsmaterialen (puzzel, lotto etc.)
●    Materiaal om te tekenen of te plakken. Etc.

Naast de keuze van al deze hoeken is er ook het aanbod van de leerkracht. Dit zijn bijvoorbeeld mondelinge opdrachten of kaarten met opdrachten:
●    soms verplicht voor allemaal
●    soms verplicht voor een klein groepje of kind
●    soms geheel vrij

Het zijn opdrachten die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind. Soms een stapje verder of uitdagender, soms precies aansluitend bij de beleving. De doelstelling is natuurlijk dat kinderen er iets van moeten leren.
In de groep maken we gebruik van een kiesbord. Daarop staan alle activiteiten weergegeven en kunnen kinderen zelf hun activiteiten kiezen.

Als een kind vaak dezelfde activiteit kiest dan volgen een aantal handelingen van de leerkracht:
1. Waarom kiest het kind deze activiteit?
2.  Ontwikkelt het kind zich door deze activiteit?
3. Afwachten of ingrijpen?

Dit kan betekenen dat de leerkracht bv.:
●    Samen iets anders gaat kiezen,
●    Spelbegeleiding gaat geven,
●    Structuren of technieken gaat aanleren.

Spel neemt een grote plaats in bij de kleutergroep. Het is de motor voor de ontwikkeling van het kind!

Vaak zijn ze zinvol aan het spelen in de hoeken of met het ontwikkelingsmateriaal.
Soms maken ze dingen waar je als ouder niets van terug ziet bv. geld stempelen of knippen voor de winkel, groepswerk, een tekening / knutsel voor het plakboek, iets maken voor een ziek kind etc.
Als uw kind graag letters wil schrijven kunt u bij de leerkracht een overzicht halen van de letters die wij aanbieden. Daarop kunt u zien hoe we de letters schrijven.


Zelfstandig werken

Zelfstandig werken vinden wij heel belangrijk.
Onafhankelijk van volwassenen kunnen spelen, een taakje afmaken, is goed voor het zelfvertrouwen van een kind.
Tevens geeft dat de leerkracht de gelegenheid eens wat extra aandacht te geven aan kinderen die dat nodig hebben.
De leerkracht is soms even “niet aanspreekbaar” voor de kinderen. Dit visualiseren we door een rood stoplicht.

Er zijn hierover duidelijke afspraken met de kinderen gemaakt n.l.:

  • Is het rode stoplicht zichtbaar dan mag je even niet naar de leerkracht toekomen.
  • Zijn er dingen die je niet zelf kan, dan vraag je het aan een ander kind uit de groep.
  • Lukt het dan nog niet, dan wacht je even, of in geval van “echte” nood (bv. een knoop die niemand los kan maken) mag je bij leerkracht komen.

Dit alles heeft tot doel om kinderen zelf oplossingen te laten bedenken voor problemen die zij tegen komen. Ook het sociale aspect speelt een rol zoals: hulp vragen van anderen en /of hulp geven aan anderen.
De leerkracht houdt alles wel goed in de gaten en grijpt in precaire situaties natuurlijk in.


Hoe wordt de ontwikkeling van uw kind bijgehouden?

Dit gebeurt op verschillende manieren:
Wij hebben op de St. Jan een leerlingvolgsysteem (OVMJK) Hierin wordt door middel van ontwikkelingslijnen de ontwikkeling van uw kind bijgehouden.
Daarnaast maken we gebruik van landelijk genormeerde toetsen van CITO.
Bij de kinderen worden de onderdelen taal en ordenen afgenomen.
Tijdens oudergesprekken wordt de ontwikkeling van uw kind besproken.
Blijkt uit deze observaties dat een kind op een of meerdere gebieden uitvalt, dan volgt er nadere observatie. Deze observaties worden gedaan door de leerkracht of in overleg met u door de intern begeleider.
Er wordt altijd met de ouders overlegd. Soms wordt er een externe instantie ingeschakeld.Het kan ook zijn, dat een kind nog wat meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen. In dat geval blijft hij / zij nog een jaar in de kleutergroep.


Plakboek

Voor iedere kleuter houden we een plakboek bij waar we af en toe iets in doen wat door uw kind is gemaakt. Als hij / zij naar groep 3 gaat wordt het boek mee naar huis gegeven.


Externe instanties

School en jeugdarts
Deze komen elk jaar op school. De kinderen van een bepaald geboortejaar worden bekeken op hun algehele ontwikkeling. De jeugdarts test de kinderen op gehoor en gezichtsvermogen.
De school en/of de ouders kunnen kinderen aanmelden voor een onderzoek.
De schoolarts kan doorverwijzen naar een specialist.
Als het nodig is dat u bij het bezoek aan de schoolarts aanwezig bent, dan krijgt u daarvoor tijdig een uitnodiging.


Motorische remedial teaching
Aan de start van groep twee worden alle leerlingen door onze bewegingsdocent Carla Molenaar motorisch gescreend. Mocht uw kind op bepaalde onderdelen moeite hebben dan volgt er de mogelijkheid dat uw kind iedere ochtend extra oefent onder begeleiding van Carla.


Mededelingen

Onze communicatie verloopt via DigiDuif. U krijgt hier een aanmeldingscode voor tijdens de kijkdagen van uw kind. Wekelijks ontvangt u hier ‘de weekbrief’ waarin belangrijke informatie staat. U ontvangt deze automatisch als u zich heeft aangemeld via DigiDuif. Weekbrieven die u gemist heeft kunt u terugvinden op de website.


Schoolreisje

1 x per jaar gaan de kleuters op schoolreis. Dit vindt plaats aan de start van ieder schooljaar. U hoort tijdig wanneer deze dag is. Soms is er hulp nodig van ouders en u kunt zich daarvoor t.z.t. opgeven.


Ouderhulp

De schoolraad verzorgt in samenwerking met het team diverse festiviteiten in de school. Daarnaast is er extra hulp nodig van ouders bv. bij:

  • Rijden met excursies
  • Kleine klusjes of reparaties
  • Hulp in de klas
  • Pleinwacht

Mocht uw hulp nodig zijn, dan ontvangt u een mail. 


Belangrijk!!

Zijn er vragen of problemen? Blijf er niet mee rondlopen en kom naar school!

Wij hopen dat wij u voldoende geïnformeerd hebben. Zijn er nog onduidelijkheden dan kunt u bij de leerkracht uitleg vragen.

 

Kringactiviteiten

De kleuterklas is een taalklas!

Muzikale vorming

Bewegingsonderwijs en buitenspel

Eten en drinken

Verjaardagen en traktaties

Zelfredzaamheid

Nieuwe leerlingen

Werken met materialen

Zelfstandig werken

Hoe wordt de ontwikkeling van uw kind bijgehouden?

Plakboek

Externe instanties

Mededelingen

Schoolreisje

Ouderhulp

Belangrijk!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terug naar boven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terug naar boven

 

De school


Identiteit
Missie & Visie
Leerlingenzorg

  • Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland
  • Arrangement
  • Meldcode en aandachtsfunctionaris
  • De Intern Begeleider
  • Motorische Remedial Teaching
  • Schooljaarplan

Medewerkers
Inspectie
Bestuur
Schoolgids
Contact

De groepen


Groep 1-2a

Groep 1-2b
Groep 3

Groep 3-4
Groep 4
Groep 5
Groep 6
Groep 6-7
Groep 7-8
Groep 8

Rooster


Schooltijden
Vakantie
Verlofinformatie

Ouders


Informatie groep 1-2
Medezeggenschapsraad
Schoolraad
BSO
Klachtenregeling
Wijkteam
Aanmelden weekbrief
Links

 

Zoeken


 

Kennismaken


Aanmelden
Rondleiding?!

 

Algemene informatie


Ouderenqûete
Leerlingenenqûete
Werkwijze
BSO

RKBS SintJan Breezand


Past. Verhoeffpark 110
1764 GS Breezand

0223 521646
directeur.sintjan@sarkon.nl

 

Stuur ons gerust een berichtje


Copyright 2023 - Basisschool St. Jan
Inloggen | Ziber Education - Schoolapp vergelijken? | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by TADA! vormgeving en fotografie