• Werkwijze
  • Schooltijden
  • Schoolvakanties
  • Verlofregeling
  • Kanjertraining
  • Identiteit
  • Missie en visie
  • Schooljaarplan
  • Schoolgids
  • Team
  • Leerlingenraad
  • Leerlingzorg
    • De Intern begeleider
    • Ondersteuningsteam
    • Arrangement
    • Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland
    • Aangepast programma?
    • Meldcode en aandachtsfunctionaris
    • Motorisch Remedial Teaching
  • Kwaliteit
    • Oudertevredenheid
    • Leerlingtevredenheid
    • School op de kaart
    • Opbrengsten
    • Vervanging bij afwezigheid
  • Bestuur
  • Groep 1-2a
  • Groep 1-2b
  • Groep 3
  • Groep 3-4
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 6-7
  • Groep 7-8
  • Groep 8
  • Kappio BSO
  • Oudercommunicatie- Kwieb
  • Privacy (AVG)
    • Foto- en video opnames
    • Privacy beleid Sarkon
  • Informatie groep 1-2
  • Medezeggenschapsraad
  • Klachtenregeling
  • Schoolraad
  • School Maatschappelijk Werk
  • Lezen op de Sint Jan
    • LIST (Lezen IS Top)
    • Kopgroep Bibliotheken
  • IEP LVS
  • Rondleiding
  • Toelating

Werkwijze
 


Aan de hand van een aantal pijlers willen wij u informeren over onze werkwijze.

De zeven kernwaarden

Ons onderwijs is gebaseerd op (onze) zeven kernwaarden;

  • Leerling centraal

  • Respect

  • Inzetten van talenten

  • Prestatie/ ambitie

  • Motivatie

  • Veiligheid

  • Samenwerking

Handelingsgericht werken


Wij werken op school met groepsplannen op het gebied van spelling en rekenen en lezen. Dit houdt in dat de leerkracht de leerlingen in kaart brengt in een groepsoverzicht. Hierbij wordt gelet op de onderwijsbehoefte en het instructieniveau van de leerling. Wij proberen ons onderwijs kindgericht vorm te geven. Onder andere (leer)gesprekken nemen daarin een belangrijke plaats.

Kwaliteitsverbetering dankzij goed personeel


Nog belangrijker dan de methoden die een school gebruikt, zijn de mensen die er werken. Aan hen heeft u uw kind toevertrouwd. Zij zorgen ervoor dat de materialen en de lesboeken zinvol gebruikt worden. De leerkrachten besteden veel tijd aan samenwerking en overleg. De maatschappij verandert voortdurend en daarmee ook het onderwijs. Nieuwe  ontwikkelingen volgen we op de voet. Daarom staat nascholing hoog op de prioriteitenlijst van de individuele leerkracht en van het gehele team.

Kwaliteitsverbetering door goede methoden


In onze school geven we les met behulp van moderne lesmethoden. Bij het kiezen van lesboeken en ander materiaal stellen wij ons de vraag: kunnen kinderen goed leren met behulp van deze methoden en ziet het materiaal er aantrekkelijk uit? Er zijn kinderen die extra werk aan kunnen en kinderen die extra oefenstof nodig hebben. Wij letten er bij de aanschaf van methoden op of er voor beide groepen voldoende leerstof in de methode staat en of deze voldoet aan de doelen die de overheid ons stelt.

Contacten tussen ouders en school (ouderbetrokkenheid 3.0)


Aan het begin van het schooljaar is er voor elke groep een informatieavond, waar ouders en leerkrachten met elkaar kennismaken. Tijdens deze avond wordt u tevens op de hoogte gebracht van belangrijke zaken betreffende de groep. De datum van deze informatieavond wordt in de weekbrief bekend gemaakt. Vanaf het schooljaar 2017-2018 worden deze avonden geclusterd op één avond in de vorm van een Nieuwjaarsreceptie. Het jaar wordt gezamenlijk geopend onder het genot van een hapje en een drankje in de eerste schoolweek van het jaar.


Al in de tweede en/of derde schoolweek volgen de startgesprekken. Hierbij gaat u 15 minuten in gesprek met de leerkracht over uw kind(eren). Vervolgens maakt u afspraken over hoe de communicatie verder in het jaar verloopt. Voor vragen en/of bijzonderheden kunt u natuurlijk altijd tussentijds een afspraak met de leerkracht maken. Ook vanuit de leerkracht kan dit verzoek komen. Het contact tussen de ouder en de leerkracht verloopt via DigiDuif.

Elke week verspreiden wij de weekbrief digitaal met daarin de mededelingen van de komende week. Het is van belang dat u deze goed leest. Zo blijft u goed op de hoogte van wat er op school gebeurt. Wanneer u kopij heeft voor de weekbrief kunt u dat voor dinsdag mailen naar: weekbrief.stjan@sarkon.nl . De weekbrief is ook te vinden op onze website.
 

Als ouder maakt u een bewuste keuze voor een school die u aanspreekt. Deze keuze houdt ook in dat het beleid van de school vervolgens gesteund wordt. Houdt uw kind zich niet aan de regels, dan bent u als ouder daar medeverantwoordelijk voor. Ouders onderschrijven het beleid van de school.

Wij verwachten van ouders dat ze hun kind(eren):
- Op tijd op school laten komen.
- Niet onnodig laten verzuimen.
- Leren om respect voor medeleerlingen en leerkrachten te hebben.
- Ondersteunen bij huiswerkactiviteiten.
- Aanleren om geen grove taal te gebruiken
- Aanleren dat geweld geen oplossing is.

 

Kwaliteitsverbetering dankzij het schoolplan


Onze school heeft een schoolplan ontwikkeld. Dit plan geeft een beeld van de koers die wij de komende schooljaren willen volgen. Vanuit de visie die wij voor de toekomst hebben en rekening houdend met de zaken die van buiten op ons afkomen, is een plan ontwikkeld op het gebied van onderwijsverbetering en nascholing. Daarnaast is dit plan ook een verantwoording voor personele en financiële zaken. Het schoolplan wordt ieder jaar bijgesteld en moet dan goedgekeurd worden door de medezeggenschapsraad (MR).

 

Kwaliteitsverbetering door een leerlingvolgsysteem
 

Een goede manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen, is het werken met toetsen. Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken wij gebruik van een leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het CITO-leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van de vorderingen van leerlingen wat betreft de CITO toetsen.

Vervanging leerkracht

 

Vervanging bij ziekte van een leerkracht proberen wij altijd zo snel en zo goed mogelijk op te lossen. Daarbij doen we eerst een beroep op de parttime leerkrachten die kunnen invallen, daarna gaan wij op zoek naar een invalkracht. In het uiterste geval zijn wij genoodzaakt de groepen te combineren. Het naar huis laten gaan van groepen proberen wij zoveel mogelijk te voorkomen. In een noodsituatie bestaat er echter de mogelijkheid dat wij een groep naar huis moeten sturen. De ouders worden dan zo spoedig mogelijk geïnformeerd.

Een enkele keer volgen leerkrachten cursussen onder schooltijd of hebben zij een dag buitengewoon verlof of compensatieverlof. In dergelijke gevallen wordt de groep door een collega of invalkracht overgenomen. Door onder andere de bezuinigingen binnen het onderwijs van de afgelopen jaren komt de vervanging van leerkrachten steeds meer onder druk te staan. Het vinden van oplossingen wordt daardoor ernstig bemoeilijkt.


 

De school


Identiteit
Missie & Visie
Leerlingenzorg

  • Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland
  • Arrangement
  • Meldcode en aandachtsfunctionaris
  • De Intern Begeleider
  • Motorische Remedial Teaching
  • Schooljaarplan

Medewerkers
Inspectie
Bestuur
Schoolgids
Contact

De groepen


Groep 1-2a

Groep 1-2b
Groep 3

Groep 3-4
Groep 4
Groep 5
Groep 6
Groep 6-7
Groep 7-8
Groep 8

Rooster


Schooltijden
Vakantie
Verlofinformatie

Ouders


Informatie groep 1-2
Medezeggenschapsraad
Schoolraad
BSO
Klachtenregeling
Wijkteam
Aanmelden weekbrief
Links

 

Zoeken


 

Kennismaken


Aanmelden
Rondleiding?!

 

Algemene informatie


Ouderenqûete
Leerlingenenqûete
Werkwijze
BSO

RKBS SintJan Breezand


Past. Verhoeffpark 110
1764 GS Breezand

0223 521646
directeur.sintjan@sarkon.nl

 

Stuur ons gerust een berichtje


Copyright 2023 - Basisschool St. Jan
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | Design by TADA! vormgeving en fotografie