• Werkwijze
  • Schooltijden
  • Schoolvakanties
  • Verlofregeling
  • Kanjertraining
  • Kwaliteit
    • Oudertevredenheid
    • Leerlingtevredenheid
    • School op de kaart
    • Opbrengsten
    • Vervanging bij afwezigheid
  • Team
  • Schooljaarplan
  • Schoolplan 2024-2028
  • Missie en visie
  • Leerlingzorg
    • De kwaliteitscoördinator
    • Ondersteuningsteam
    • Arrangement
    • Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland
    • Aangepast programma?
    • Meldcode en aandachtsfunctionarissen
    • Motorisch Remedial Teaching
    • Schoolcoach
  • Identiteit
  • Leerlingenraad
  • Bestuur
  • Schoolgids
  • SchoolOndersteuningsProfiel
  • Groep 1-2a
  • Groep 1-2b
  • Groep 1-2c
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 5-6
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Kappio BSO
  • Oudercommunicatie- Kwieb
  • Privacy (AVG)
    • Foto- en video opnames
    • Privacy beleid Sarkon
  • Informatie groep 1-2
  • Medezeggenschapsraad
  • Klachtenregeling
  • Schoolraad
  • School Maatschappelijk Werk
  • Lezen op de Sint Jan
    • LIST (Lezen IS Top)
    • Kopgroep Bibliotheken
  • IEP LVS
  • Rondleiding
  • Toelating

Inzicht Eigen Profiel

 

Wij werken met een nieuw leerlingvolgsysteem, daarover willen we u graag informeren. Iedere basisschool volgt nauwkeurig de ontwikkeling van leerlingen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: u krijgt een beeld van wat uw kind weet, maakt, hoe uw kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel.

 

Toetsen: saai?

Toetsen: het klinkt saai, moeilijk en voor kinderen vooral als iets wat niet leuk is. Wij hebben voor de IEP toetsen gekozen omdat we zien dat ze aansluiten bij waar we in de lessen dagelijks mee bezig zijn, de vraagstelling is geen verrassing voor de kinderen. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt. 

 

Digitale toetsen maar niet helemaal

De leerlingen IEP-en op de computer, laptop of tablet. Leest een leerling liever van papier of schrijft een leerling bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. De afnameduur van de toetsen is kort, dat is wel zo fijn voor de concentratie en motivatie. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de leerling de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces en geen afrekenmiddel.

 

Moeilijk om toetsresultaten te begrijpen

Grafiekjes, lijntjes, gekleurde hokjes, de resultaten van een toets zijn niet altijd makkelijk te lezen en te begrijpen; wat betekent het nou voor je kind? Het IEP LVS geeft heldere en herkenbare resultaten terug voor leerkracht en leerling, gericht op de positieve ontwikkeling die iedere leerling op zijn niveau kan maken. Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, dat zegt niet zoveel. De individuele ontwikkeling van de leerling is van belang, hoe heb jij je ontwikkeld ten opzichte van de vorige keer? 

 

Het IEP LVS geeft de leerling daarom inzicht in de percentages goed beantwoorde vragen op de verschillende onderdelen in de toets. Voor de leerling is dit erg concreet, omdat hij gelijk inzicht krijgt in de onderdelen die goed gaan en in welke hij zich nog verder kan ontwikkelen; Inzicht Eigen Profiel (IEP)! 

Voor taal en rekenen worden resultaten vanaf leerjaar 6 uitgedrukt in referentieniveaus (1F, 1S en 2F). De referentieniveaus geven aan wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen op belangrijke momenten in zijn schoolloopbaan. De bedoeling van het meten van de referentieniveaus is het verbeteren van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen. Ook zorgen ze voor een betere aansluiting tussen het taal- en rekenonderwijs in de verschillende onderwijssectoren po, vo en mbo omdat ze op al die niveaus gemeten worden. Het doel is dat leerlingen aan het eind van de basisschool 1F beheersen en er wordt gestreefd naar het hogere niveau 1S en 2F.

 

 

Meer dan taal en rekenen 

Wat je doet, wat  je maakt en wie je bent: leerlingen kunnen dit laten zien doordat je in de IEP ook zelf-evaluatie instrumenten hebt. Dit zijn  leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Deze instrumenten vullen de leerlingen zelf in op de computer. De resultaten geven we weer in spindiagrammen. Ze bieden de leerling aanknopingspunten om samen met de leerkracht en/of ouders doelgericht te werken aan zijn ontwikkeling. 

 

We hopen én verwachten dat de leerlingen met het IEP LVS inzicht krijgen in hun eigen profiel en gemotiveerd worden om steeds de volgende stap in hun ontwikkeling te maken. 

 

Leeswijzer IEP (gr 3 t/m 5)

Leeswijzer IEP (gr 3 t/m 5)

Leeswijzer IEP (gr 6 t/m 8)

Leeswijzer IEP (gr 6 t/m 8)

 

Zie deze link voor meer informatie: IEP vergelijkend

Laatste nieuws

Sport- en speldag

Meer

Ronde van Breezand

Meer

Avond4Daagse

Meer

Geslaagde bloemendagen!

Meer

Koningsdag Breezand zaterdag 26 april

Meer

Meer nieuws

Agenda

studiedag

27 juni 2025

Start zomervakantie 12:00 uur vrij

11 juli 2025

Zomervakantie

12 juli 2025

Agenda

  • 11 juli
  • 12 juli

De school


Identiteit
Missie & Visie
Leerlingenzorg

  • Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland
  • Arrangement
  • Meldcode en aandachtsfunctionaris
  • De Intern Begeleider
  • Motorische Remedial Teaching
  • Schooljaarplan

Medewerkers
Inspectie
Bestuur
Schoolgids
Contact

De groepen


Groep 1-2a

Groep 1-2b
Groep 1-2c
Groep 3

Groep 4
Groep 5
Groep 5-6
Groep 6

Groep 7
Groep 8

Rooster


Schooltijden
Vakantie
Verlofinformatie

Ouders


Informatie groep 1-2
Medezeggenschapsraad
Schoolraad
BSO
Klachtenregeling
Wijkteam
Links

Kennismaken


Kennismaken en aanmelden

 

Algemene informatie


Ouderenqûete
Leerlingenenqûete
Werkwijze
BSO

RKBS SintJan Breezand


Past. Verhoeffpark 110
1764 GS Breezand

0223 521646
directeur.sintjan@sarkon.nl

 

Stuur ons gerust een berichtje


Copyright 2025 - Basisschool St. Jan
Inloggen | Design by TADA! vormgeving en fotografie