• Werkwijze
  • Schooltijden
  • Schoolvakanties
  • Verlofregeling
  • Kanjertraining
  • Kwaliteit
    • Oudertevredenheid
    • Leerlingtevredenheid
    • School op de kaart
    • Opbrengsten
    • Vervanging bij afwezigheid
  • Team
  • Schooljaarplan
  • Schoolplan 2024-2028
  • Missie en visie
  • Leerlingzorg
    • De kwaliteitscoördinator
    • Ondersteuningsteam
    • Arrangement
    • Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland
    • Aangepast programma?
    • Meldcode en aandachtsfunctionarissen
    • Motorisch Remedial Teaching
    • Schoolcoach
  • Identiteit
  • Leerlingenraad
  • Bestuur
  • Schoolgids
  • SchoolOndersteuningsProfiel
  • Groep 1-2a
  • Groep 1-2b
  • Groep 1-2c
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 5-6
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Kappio BSO
  • Oudercommunicatie- Kwieb
  • Privacy (AVG)
    • Foto- en video opnames
    • Privacy beleid Sarkon
  • Informatie groep 1-2
  • Medezeggenschapsraad
  • Klachtenregeling
  • Schoolraad
  • School Maatschappelijk Werk
  • Lezen op de Sint Jan
    • LIST (Lezen IS Top)
    • Kopgroep Bibliotheken
  • IEP LVS
  • Rondleiding
  • Toelating

Lezen is Top

 

Wat is LisT?

List is een schoolverbeteringsproject, gericht op het verbeteren van de leesresultaten, op zowel school-, leerkracht- als leerlingniveau. Waarom werken wij op de Sint Jan met LisT?

  • Leesplezier/ voorkomen van achterstanden: Veel leerlingen hebben moeite met lezen en ervaren geen leesplezier. Met LisT willen we een verschuiving maken van ‘moeten lezen’ naar ‘willen lezen’, door leerlingen te laten ervaren dat lezen leuk is. Door interventies te plegen, gericht op de leerling en zijn leeftijdsadequaat niveau, zorgen leerkrachten ervoor dat leesplezier voorop staat.

  • List werkt schoolbreed: Dit betekent dat de hele school werkt met de aanpak van LisT. Hierdoor ontstaat er een concrete en doorgaande lijn van groep 1 t/m groep 8.

  • Veel tijd voor leestijd: Na de fase van het aanvankelijk lezen (groep 3) is het belangrijk om leeskilometers te maken.Veel lezen van goede teksten in leeftijdsadequate boeken leidt uiteindelijk tot vloeiend lezen en dit is belangrijk voor het begrijpen van teksten. 

  • De leerkracht centraal: Het gehele team wordt geschoold in een goede vakdidactische kennis van lezen en weet wat wel en niet werkt voor de leesontwikkeling van kinderen.

Hoe ziet u LisT in onze school?

  • Vanaf het E4 leesniveau staan de boeken niet meer op  AVI-niveau (leesniveau-aanduiding) maar op leeftijd. We hanteren de indeling die in de bibliotheek ook wordt gebruikt:
    A = 6-8 jaar
    B = 9-11 jaar
    C = 12-15 jaar
    Een leerling leest een boek dat passend is bij zijn leeftijd/ beleving.

  • In alle klassen ziet u extra boeken staan. Bijvoorbeeld voor een thema, maar het kunnen ook ‘andere’ boeken zijn. Denk aan aanwijsboeken, informatieboeken, stripverhalen, prentenboeken, dichtbundels, kijk- en zoekboeken en voorleesboeken. 

  • Alle leerlingen zijn van 8.30-9.00 aan het vrij-lezen (minimaal 20 minuten in stilte) of aan het praten over boeken. Dit gebeurt vanaf groep 3 in alle groepen. Leerlingen kunnen in een andere groep deelnemen; de Hommelgroep of de Stilleesgroep.

    • Wat is de Hommelgroep? Dit is de groep waar de kinderen hardop moeten lezen. Deze groep bestaat meestal uit leerlingen die nog bezig zijn om de vaardigheden in decoderen en lezen op woordniveau, zich eigen te maken. 

    • Wat is de Stilleesgroep? In de stilleesgroep lezen de kinderen minimaal 20 minuten in hun eigen leesboek. In de stilleesgroep worden ook boekenbabbels door de leerkracht gegeven en is er aandacht voor leespromotie.

  • Elke dag wordt er voorgelezen in alle groepen.

  • Regelmatig zullen er ook leesbevorderingsactiviteiten plaatsvinden in de klas. Denk bijvoorbeeld aan een boekensushi, een boekendans of houden de kinderen een boekgesprek.

 

Waar kunt u bij helpen?

  • Om voldoende leestijd te creëren is het belangrijk dat we om 8.30 kunnen starten in de groepen 3 t/m 8. Dit betekent dat de leerlingen bij voorkeur om 8.25 op school zijn zodat er om 8.30, bij het gaan van de tweede bel, écht gestart kan worden. 

  • Creëer thuis ook voldoende aanbod op leesgebied. Op onze website komt een aparte pagina voor LisT voor alle leerlingen waar tips op komen over thuis voorlezen, boekentips en andere relevante informatie. 

Laatste nieuws

Sport- en speldag

Meer

Ronde van Breezand

Meer

Avond4Daagse

Meer

Geslaagde bloemendagen!

Meer

Koningsdag Breezand zaterdag 26 april

Meer

Meer nieuws

Agenda

studiedag

27 juni 2025

Start zomervakantie 12:00 uur vrij

11 juli 2025

Zomervakantie

12 juli 2025

Agenda

  • 11 juli
  • 12 juli

De school


Identiteit
Missie & Visie
Leerlingenzorg

  • Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland
  • Arrangement
  • Meldcode en aandachtsfunctionaris
  • De Intern Begeleider
  • Motorische Remedial Teaching
  • Schooljaarplan

Medewerkers
Inspectie
Bestuur
Schoolgids
Contact

De groepen


Groep 1-2a

Groep 1-2b
Groep 1-2c
Groep 3

Groep 4
Groep 5
Groep 5-6
Groep 6

Groep 7
Groep 8

Rooster


Schooltijden
Vakantie
Verlofinformatie

Ouders


Informatie groep 1-2
Medezeggenschapsraad
Schoolraad
BSO
Klachtenregeling
Wijkteam
Links

Kennismaken


Kennismaken en aanmelden

 

Algemene informatie


Ouderenqûete
Leerlingenenqûete
Werkwijze
BSO

RKBS SintJan Breezand


Past. Verhoeffpark 110
1764 GS Breezand

0223 521646
directeur.sintjan@sarkon.nl

 

Stuur ons gerust een berichtje


Copyright 2025 - Basisschool St. Jan
Inloggen | Design by TADA! vormgeving en fotografie